Council of the Academy

Der Hochschulrat der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg begleitet die regionale Integration sowie die inhaltliche Entwicklung der Akademie. Er kann Vorschläge einbringen und Empfehlungen aussprechen, sodass ihm eine grundsätzlich entscheidende Funktion zukommt. Die Aufgaben des Hochschulrats richten sich nach Art. 36 BayHIG. Der Hochschulrat formiert sich aus hochschulexternen Mitgliedern und Angehörigen der Hochschule. Ihm gehören stimmberechtigt fünf gewählte Mitglieder des Senats aus der Gruppe der Professorenschaft, die oder der in den Senat gewählte Vertreterin oder Vertreter des wissenschaftlichen und künstlerischen Personals, die in den Senat gewählte Vertreterin oder der Vertreter des hauptberuflichen wissenschaftsunterstützenden Personals, die in den Senat gewählten Vertreterinnen oder Vertreter der Studierenden sowie neun Persönlichkeiten aus Wissenschaft, Kultur, Wirtschaft und beruflicher Praxis an.

 

Vorsitzende

Dr. Simone Schimpf

Prof. Friederike Girst (Stellvertretung)

 

Externe Mitglieder

Amely Deiss

Karl Freller

Dr. Michael Kläver

Prof. Dr. Julia Lehner

Dr. Matthias Mühling

Dr. Simone Schimpf

Prof. Dr. Manuel Teget-Welz

Dr. Harriet Zilch

Dr. Margit Zorn

 

Mitglieder des Hochschulrats aus der Gruppe der Professorinnen und Professoren

Prof. Constant Dullaart

Prof. Friederike Girst 

Prof. Michael Hakimi

Prof. Suska Mackert-Niehus

Prof. Dr. Kerstin Stakemeier

 

Mitglieder des Hochschulrats aus der Gruppe des hauptberuflichen wissenschaftlichen und künstlerischen Personals

Petua Kugler

 

Mitglieder des Hochschulrats aus der Gruppe des hauptberuflichen wissenschaftsunterstützenden Personals

Andrea Stiegler

 

Vertreterinnen der Studierenden

Miki Rüger

Laura Farny

 

Beratend nehmen die Mitglieder der Hochschulleitung Prof. Holger Felten (Präsident), Prof. Eva von Platen (Vizepräsidentin), Christoph Klein (Vizepräsident) und Peter Ochs (Kanzler), die Gleichstellungsbeauftragte Dr. Sarah Fetzer (Vertretung: Manuela Bünzow), Anna Kunath (juristische Beraterin) und das Bayerische Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst an den Sitzungen teil.

 

Geschäftsordnung

für den Hochschulrat der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg

Close to scroll

Commitees and representatives

academic government

Close to scroll

Artistic Classes

first cycle and postgraduate programmes

Art Education

Subject Art for secondary schools

Live Art Forms

Performative Practices Master's Program

Workshops

equipment, techniques, programs

Study Grant Programs

Scholarships, sponsorships and awards

University calendar

range of couses at the AdBK Nürnberg

International Office

Erasmus+, PROMOS and Stibet Programs

Courses and guidance

range of courses and course guidance services

Application and Acceptance Process

How to apply at the AdBK Nürnberg

Deadlines for application

Apply until April 15th 2025, 12:00 noon

Symposiums

titles, theses, arguments

Publikationen

Projekte

Profile

History

the oldest academy in german speaking area

Architecture

Sep Ruf and Hascher Jehle Architecture

Professors

scientific and artistic practice

Commitees and representatives

academic government

Facilities

central facilities

University administration

Contacts

teaching personnel

artistic & scientific employees

Equal Opportunities, Inclusion and Diversity

Mission Statement of the AdBK Nuremberg

Contact

Address

Academy of Fine Arts Nuremberg


Bingstr. 60, 90480 Nürnberg

Phone: +49 911 9404 0

Fax: +49 911 9404 150

info@adbk-nuernberg.de


Friends of the Academy Facebook Twitter Instagram YouTube

Click to Move and Zoom

Opening hours

Campus


Opening Hours:

lecture period: Monday till Friday, 7.30 a.m.-7 p.m. / Saturday  9 a.m.-1 p.m.

lecture break: Monday till Thursday, 8 a.m.-5 p.m. / Friday, 8 a.m.- 2.30 p.m.


Workshops


Opening Hours:

Monday till Thursday, 8-12 a.m. and 1-5 p.m. / Friday, 8-12 a.m. and 1-2.30 p.m.


Studierendensekretariat


Opening Hours:

Monday till Friday, 8-12 a.m.

Fridays by phone only


Examination Office/ International Office


Opening Hours:

Monday till Thursday, 9-12 a.m. and 2-3 p.m.

Friday, 9 a.m. - 1 p.m.


Library


Opening Hours:

lecture period/ lecture break:
Monday till Thursday: 9–12 a.m. and 1–4 p.m.
Friday: 9 a.m.– 2 p.m.
 
closed on Saturdays, Sundays and Holidays.
 
Please note that the opening hours may change at short notice. Current changes will be announced in time by e-mail, on the homepage and at the library entrance.


Newsletter

Subscribe to our Newsletter.

* Required

Credit
Your browser is outdated. Please update to get the full experience of this website.
Back to normal Version