Graphic Design / Communication-Design

diploma

Mappenberatung mit Prof. Friederike Grist 

Mappenberatung mit Prof. Holger Felten

You can study graphic design/ visual communication in the class of Prof. Holger Felten and Prof. Friederike Girst.

 

The graphic design/ visual communication course is a diploma course with a regular study period of 8 semesters. All AdBK students, regardless of area of study, attend the foundation course in the first 2 semesters focusing on artistic production and reflection with parallel learning of the basic techniques of the different artistic disciplines – from casting plaster to film cutting – in the workshop and media courses. However, students are invited to and should take part in the graphic design/visual communication class and weekly class discussions from the beginning.

 

Study is multifaceted with events like workshops with various guest lecturers, seminars, study trips to design firms or public academy lectures with eminent artists and designers and individual areas of specialisation may be selected. Regular opportunities are also given to conduct real projects for customers in business and cultural spheres or to take part in competitions. The study structure and discourse are open, so students can develop their own study focus and define their professional identity. Cooperation between classes and students is desired and fostered. Student guidance is offered by Professors Holger Felten and Friederike Girst and lecturer Peter Wendl.

 

The diploma award for a non-modular course of study, in which academic freedom is cultivated, reflects the Nuremberg Academy of Fine Arts’ fundamental self-conception as a creative space for nurturing theoretical and practical skills.

 

Close to scroll

Courses and guidance

range of courses and course guidance services

© Michael Ullrich

 

Am Donnerstag, den 30. April 2020 veranstaltet die AdBK Nürnberg einen Mappentag, zu dem  all diejenigen eingeladen sind, die sich für ein Studium an der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg interessieren. Bevor am 15. Mai 2020 die Bewerbungsphase für das kommende Wintersemester endet, können Bewerberinnen und Bewerber nochmals Feedback zu ihren Mappen erhalten. Zudem beraten die Studierenden der Akademie und geben Antworten auf alle Fragen.

 

Der Studienbeginn im ersten Fachsemester ist an der AdBK Nürnberg grundsätzlich nur zum Wintersemester möglich.

Bewerbungen für das Wintersemester 2020/21 nehmen wir vom 15. April bis 15. Mai 2020 sehr gerne entgegen. Zu Beginn der Bewerbungsphase wird ein Online-Bewerbungsportal freigeschaltet. 

HochschulwechslerInnen und Gaststudierende können sich für den Studienbeginn im Sommersemester 2020 bis zum 15. Januar 2020 bewerben. 

 

Weitere Infos erteilt gerne das Studierendensekretariat:

0911 9404 0 / Constanze Boscher und Brigitte Bredl

Alle Infos zum Bewerbungsprozess finden Sie hier.

 


 

Das Studium an der AdBK Nürnberg ist je nach Studiengang in unterschiedlichen künstlerischen Klassen organisiert. Die ersten Studiensemester sind von der sogenannten Basislehre (Grundlagen der Gestaltung – Prof. Eva von Platen-Hallermund) begleitet. 

Im Gegensatz dazu ist der Studiengang Kunstpädagogik (Lehramt an Gymnasien - Fachrichtung Kunst) modularisiert. Die kunstbezogenen Wissenschaften (Kunstgeschichte, Kunsttheorie und Kunstvermittlung, Allgemeine Kulturwissenschaften, Designbezogene Wissenschaften, Kunst und Wirtschaft), die Projektklasse für Interaktive Kunst sowie die Studienwerkstätten begleiten die Ausbildung. Als weiterführendes Studienangebot bietet die Akademie Künstlerisches Handeln im öffentlichen Raum an.  

 

Voraussetzung für das Studium an der Akademie ist eine ausgeprägte künstlerisch-kreative Begabung für die gewählte Fachrichtung. Die Professorinnen und Professoren der Akademie bieten daher Mappenberatungen für Studieninteressierte an. Gerne können Sie individuelle Termine direkt mit den Lehrenden vereinbaren! Die Teilnahme an der Mappenberatung ist keine Voraussetzung für eine erfolgreiche Bewerbung.

 

Bei Fragen bezüglich Bewerbung, Zulassung und Studentenservice für alle Fachrichtungen wenden Sie sich bitte an das Sekretariat der Akademie:

 

Constanze Boscher
Sekretariat
Telefon: +49 911 9404142
boscher@adbk-nuernberg.de
 

Brigitte Bredl
Sekretariat
Telefon: +49 911 9404115
bredl@adbk-nuernberg.de

 

 

Infoblatt für StudienbewerberInnen

Antrag auf Bewertung von Bildungsnachweisen

Antrag auf Zulassung zur Eignungsprüfung

 

 

Close to scroll

Artistic Classes

first cycle programmes

Art Education

Subject Art for secondary schools

Workshops

equipment, techniques, programs

Study Grant Programs

Scholarships, sponsorships and awards

University calendar

range of couses at the AdBK Nürnberg

Academic Exchange Service

Erasmus+, PROMOS and Stibet Programs

Courses and guidance

range of courses and course guidance services

Application and Acceptance Process

How to apply at the AdBK Nürnberg

Deadlines for application

Apply until May 15th 2020

Akademie Galerie Nürnberg

exhibition space at AEG

Archive

    Symposiums

    titles, theses, arguments

    Publikationen

    Profile

    History

    the oldest academy in german speaking area

    Architecture

    Sep Ruf and Hascher Jehle Architecture

    Professors

    scientific and artistic activities

    Commitees

    academic government

    Facilities

    central facilities

    University administration

    Contacts

    teaching personnel

    artistic & scientific employees

    Contact

    Address

    Academy of Fine Arts Nuremberg


    Bingstr. 60, 90480 Nürnberg

    Phone: +49 911 9404 0

    Fax: +49 911 9404 150

    info@adbk-nuernberg.de


    Opening Hours:

    Verwaltung / Sekretariat

    Montag bis Freitag, 8-12 Uhr


    Friends of the Academy Facebook Twitter Instagram YouTube

    Click to Move and Zoom

    Campus


    Opening Hours:

    Vorlesungszeit: Montag bis Freitag, 7.30 - 19 Uhr / Samstag, 9-13 Uhr

    Vorlesungsfreie Zeit: Montag bis Donnerstag, 8-17 Uhr / Freitag, 8-14.30 Uhr


    Workshops


    Opening Hours:

    Montag bis Donnerstag, 8-12 Uhr und 13-17 Uhr / Freitag, 8-12 Uhr und 13-14.30 Uhr


    Studierendensekretariat


    Opening Hours:

    Montag bis Freitag, 8-12 Uhr


    Examination Office/ International Office


    Opening Hours:

    Montag bis Donnerstag, 9-12 Uhr und 14-15 Uhr

    Freitag, 9-13 Uhr


    Library


    Opening Hours:

    Vorlesungszeit:

    Montag & Dienstag:  9-18.30 Uhr

    Mittwoch:  9-12 Uhr und 13-18 Uhr

    Donnerstag:  9-17 Uhr

    Freitag:  9-14 Uhr

     

    Vorlesungsfreie Zeit:

    Montag bis Donnerstag:  9-12 Uhr und 13-16.30 Uhr

    Freitag:  9-12 Uhr  


    Newsletter

    Subscribe to our Newsletter.

    * Required

    Credit
    Your browser is outdated. Please update to get the full experience of this website.
    Back to normal Version