Latifa Laâbissi

© Marianne Barthélémy

Mittwoch, 30. April, 17 Uhr

LAF Lecture SeriesMultifunktionsraum der AdBK Nürnberg


The same body, never the same: this statement could serve as a common thread running through Latifa Laâbissi's choreographic work, whether in Self Portrait Camouflage, Adieu et merci, or more recently Cavaliers Impurs, the choreographer's body is criss-crossed by a multitude of heterogeneous figures: blocks of otherness that take possession of her face, her limbs, her imagination - transforming her states, her modes of action and appearance. For this reading, Latifa Laâbissi immerses herself in the performances of Esther Ferrer, a major performer and visual artist. Esther Ferrer's performances take as her starting point the lowest common denominator - things, thoughts, the passage of time - to measure the flaws of reality against the yardstick of the body: an absolutely singular body, which can be documented, evaluated, told through stories and memories. The body draws a line between the visual arts, performance and dance, the intimate and the political. 


Latifa Laâbissi
Choreographer and performer 

Mixing genres and redefining formats, the creations of Latifa Laâbissi bring onstage multiple off-stage / off-field elements channeling different figures and voices. The staging of these voices and the face as a vehicle of minority states ties into the danced portions of the work in Self portrait camouflage (2006) and Loredreamsong (2010). Continuing her thematic study of archives, she created Écran somnambule and La part du rite (2012) based on German dance from the 1920’s. Pourvu qu’on ait l’ivresse (2016), co-signed with the set designer Nadia Lauro, created visions, landscapes and images, combining excess, monstrosity, the beautiful, the random, the comic and fear. Since 2011, Latifa Laâbissi has been Artistic Director of the Extension Sauvage artistic and pedagogical program and festival in rural Brittany. In 2016, a monograph on the ensemble of her work was published by the Editions Les Laboratoires d’Aubervilliers and Les presses du réel. In 2018, she created with Antonia Baehr the performance Consul et Meshie. She also gathered in 2019 for the video Moving Backwards by Pauline Boudry and Renate Lorenz, presented in the Swiss Pavillon of the 58th Venice Biennale. The same year, her creation White Dog was shown at european festivals (Marseille, Tanz im August - Berlin, Automne à Paris, festival TNB Rennes), before a french and international tour. In 2021, the creation Ghost Party (part I) is a duet-performance with the Dutch videomaker Manon de Boer, which forms a pair with a film Ghost Party (part II). Both parts will be exhibited in FRAC Bretagne. At the same time, Latifa Laâbissi prepares a new piece with the brasilian choreographer Marcelo Evelin. This almost all-night party, entitled La Nuit tombe quand elle veut will be created by Fall 2021 at the Festival TNB in Rennes. In 2022, Fugitive Archives a group piece will be created for the CCN Ballet de Lorraine. With Antonia Baehr she presented short sketches within the context of MOVE 2021 in Centre pompidou in Paris. This performance is the starting point of Cavaliers Impurs , a new creation presented in fall 23 in HAU Berlin and Théâtre National de Bretagne where Latifa is an associate artist since 2021.

 

Zum Schließen scrollen

Zum Schließen scrollen

künstlerische Klassen

grundständiges und postgraduales Studienangebot

Kunstpädagogik

Lehramt Kunst am Gymnasium

Live Art Forms

Performative Practices Master's Program

kunstbezogene Wissenschaften

fächerübergreifendes Lehrangebot

Werkstätten

Ausstattung, Techniken, Kursprogramm

Studienförderung

Stipendienprogramme, Preise und Auszeichnungen

Vorlesungsverzeichnis

Lehrangebot der AdBK Nürnberg

International Office

Studienangebot und Beratung

Lehrangebot, Studien- und Mappenberatung

Bewerbung und Aufnahmeverfahren

Wie bewerbe ich mich?

Bewerbungstermine

Bewerben bis 15. April 2025, 12 Uhr

Symposien

Titel, Thesen, Argumente

Publikationen

Projekte

Selbstverständnis

Geschichte

die älteste Kunsthochschule im deutschsprachigen Raum

Architektur

Sep Ruf & Hascher Jehle Architektur

Professorinnen und Professoren

wissenschaftliches und künstlerisches Schaffen

Gremien und Beauftragte

akademische Selbstverwaltung

Einrichtungen

zentrale Einrichtungen

Hochschulverwaltung

Zuständigkeiten & Kontakt

Lehrpersonal

künstlerische & wissenschaftliche Mitarbeitende

Chancengleichheit, Inklusion und Diversität

Leitbild der AdBK Nürnberg

Kontakt

Adresse

Akademie der Bildenden Künste Nürnberg


Bingstr. 60, 90480 Nürnberg

Telefon: +49 911 9404 0

Fax: +49 911 9404 150

info@adbk-nuernberg.de


Freunde der AdBK Nürnberg Facebook Instagram YouTube TikTok

Klicken zum Bewegen und Zoomen

Öffnungszeiten

Campus


Öffnungszeiten:

Vorlesungszeit: Montag bis Freitag, 7.30-19 Uhr / Samstag 9-13 Uhr

Vorlesungsfreie Zeit: Montag bis Donnerstag, 8-17 Uhr / Freitag, 8-14.30 Uhr


Werkstätten


Öffnungszeiten:

Montag bis Donnerstag, 8-12 Uhr und 13-17 Uhr / Freitag, 8-12 Uhr und 13-14.30 Uhr


Studierendensekretariat


Öffnungszeiten:

Montag bis Freitag, 8-12 Uhr

freitags nur telefonisch


Prüfungsamt/ International Office


Öffnungszeiten:

Montag bis Donnerstag, 8-12 Uhr und 14-15 Uhr 

Freitag, 8-12 Uhr


Bibliothek


Öffnungszeiten:

Öffnungszeiten Vorlesungszeit / vorlesungsfreie Zeit:
Montag – Donnerstag: 9 – 12 Uhr und 13 – 16 Uhr
Freitag: 9 – 14 Uhr
 
Geschlossen an Samstagen, Sonntagen und Feiertagen.
 
Bitte beachten Sie, dass sich die Öffnungszeiten kurzfristig ändern können. Aktuelle Änderungen werden rechtzeitig am Bibliothekseingang bekannt gegeben.


Newsletter

Melden Sie sich für den Newsletter an.

* Pflichtfeld

Credit
Ihr Browser ist veraltet. Bitte aktualisieren Sie Ihren Browser um diese Webseite optimal nutzen zu können.
Zurück zur normalen Version